Over ons

©Koen Bauters

De afgelopen jaren toonde een populaire tv-reeks Vlaanderen hoe talentvol en ondernemend jonge mensen met Down kunnen zijn. Tijdens een van de afleveringen vertelt Michaël enthousiast over zijn idee om een kleurbedrijf op te richten. En dat maakt meteen indruk op Gino Vijncke, chief enabling officer van Etion: “Zijn idee en het enthousiasme van zijn vrienden vond ik zowel ontwapenend als inspirerend. We zaten toen midden in de brainstorm rond ons 100-jarig bestaan en wilden inzetten op allerlei initiatieven waarmee we maatschappelijk echt het verschil kunnen maken. Hun ondernemersplannen pasten daar perfect in.”

Van idee naar onderneming

Om de droom van de vier jonge mensen te realiseren ging Etion in gesprek met hun ouders, die het project meteen genegen waren. “Niet veel later trokken we met ons team en met Michaël, Rebecca, Anneleen en Evert op strategische tweedaagse”, vertelt Els Boersma, community-bouwer bij Etion. “Dat werd een erg warme en tegelijk intensieve ervaring, waar het idee om een kleurbedrijf op te richten en een stripverhaal te maken concreet vorm kreeg.”

Tijdens dat weekend werd niet alleen de verhaallijn van de strip uitgewerkt, maar ook een heus businessplan. Als naam voor het bedrijf kozen ze voor ‘Buiten de Lijntjes’ en elk van de vier ‘dromers’ kreeg een duidelijke rol: Michaël werd directeur van de stiften, Evert stond in voor de kleurpotloden, Rebecca nam de creatieve leiding op zich en Anneleen werd sales director. “Je voelde meteen de onderlinge verbondenheid en het gedeelde enthousiasme”, gaat Els verder. “De rollen groeiden organisch en iedereen nam zijn verantwoordelijkheid ernstig.”

Samenwerking zonder grenzen

De strip vertelt een verhaal dat zich afspeelt op het ‘Droomeiland’, waar ‘De Dromers’ een merkwaardige verdwijning oplossen. De strip werd geïllustreerd door Filip Heyninck, bekend van de strips van Piet Piraat, Plop en Deaf Devils, en kreeg een extra dimensie doordat Filip doof is. Daarbij verliep de communicatie via spontaan tot stand komende gebarentaal. “Vaak speken we over mensen met een beperking, maar deze communicatie was in feite een verrijking”, zegt Gino. Daarbij ging het viertal volledig op in hun rol. “Ze kleurden zelf een strippagina in, onder begeleiding van Katrien, de vrouw van Filip, die het digitale kleurwerk op zich nam.”

Het eindresultaat? Dat is niet zomaar een stripverhaal, maar een tastbaar bewijs dat iedereen met een sterk idee en de juiste mensen om zich heen, zijn of haar ondernemersdroom kan waarmaken. “Eigenlijk hebben we een volwaardige startup neergezet: van idee en creatie tot productie en nu ook verkoop”, besluit Gino. “Het project is ook nog lang niet voorbij. Integendeel, onze reis gaat verder.”

Ook Michaël, Rebecca, Anneleen en Evert blikken tevreden terug op het ganse traject. “We hebben veel bijgeleerd, hard gewerkt en vooral veel gelachen”, klinkt het unaniem bij hen. “Dat onze droom nu gewoon in onze handen ligt, voelt ongelooflijk. En we gaan ons nu hard inzetten om zoveel mogelijk strips te verkopen.”


Lees hieronder het integrale interview uit het juninummer van ‘Ondernemen’, een periodieke uitgave van Etion.